Gå til innhold

36 En av fariseerne innbød Jesus til å spise hos seg, og han gikk inn i fariseerens hus og tok plass ved bordet.

(Fra venstre): Anne Christiansen, Ragnhild Hiis Ånestad og Ingeborg Mongstad‐Kvammen. Foto: Dag Kjær Smemo

Foto: (Fra venstre): Anne Christiansen, Ragnhild Hiis Ånestad og Ingeborg Mongstad‐Kvammen. Foto: Dag Kjær Smemo

Snart 100 000 solgte bibler

17. april 2013. Bjørn Håkon Hovde

– Man er ikke velkledd uten en matchende bibel, sier lederen for Jesuskvinner, Anne Christiansen idet hun tar de nye biblene fra Bibelselskapet nærmere i øyesyn.

Sammen med Soul Children‐gründer, Ragnhild Hiis Ånestad og generalsekretær Ingeborg Mongstad‐Kvammen i Bibelselskapet har hun funnet seg godt til rette ved kafébordet med lekre kaffedrikker og like lekre bibler.

De nye trendutgavene fra Bibelselskapet lanseres samtidig som det totale salget av den nye bibeloversettelsen nærmer seg 100 000 eksemplarer. Bibel 2011 har da ligget på bestselgerlistene i hele 26 uker, og inntok nok en gang annenplassen i uke 15.

– Umiddelbart falt jeg for den lilla, sier Ragnhild Hiis Ånestad.
– Mens denne passer godt til mannen min, smiler hun og holder fram bibelutgaven med blått kunstskinn og sølvdekor.
Generalsekretæren har allerede sett seg ut den oransje bibelen, og gått til anskaffelse av en veske som matcher perfekt.

Tilgjengelig for alle
Innenfor de ulike fargeglade permene, er biblene like. Det er den nye 2011‐oversettelsen som profileres med ulike omslag for forskjellige aldersgrupper og smaksretninger.

– For Bibelselskapet handler det både om å være tilgjengelig for alle og gjøre Bibelen attraktiv, også for øyet.
– De tradisjonelle biblene i svart skinn kan kanskje virke litt dystre, men Bibelen er ingen dyster bok. På den måten bidrar disse fargeglade utgavene også til å understreke Bibelens budskap, sier Anne Christiansen.

En felleskristen bibel
Både Jesuskvinner og Oslo Soul Children setter i disse dager spesielt fokus på Bibelen.
– Vi samarbeider blant annet med Bibelleseringen om et kurs tilpasset aldersgruppen 10‐16 år der et av hovedtemaene er Bibelens tilblivelse, forteller Hiis Ånestad.

– Mens det i enkelte kristne miljøer tidligere var vanlig å bruke ulike oversettelser, opplever vi nå å ha fått en felles bibel, sier Christiansen, som roser Bibelselskapet for å være leverandører av tro, håp og kjærlighet.
Det gjenspeiler seg også i de gode salgstallene.
Ny trendserie fra Bibelselskapet– Vi selger relativt mer nå enn etter lanseringen av den forrige oversettelsen i 1978, forteller generalsekretær Mongstad-Kvammen.

Flere utgaver
Bokhandlene har ryddet godt med plass til de mange nye bibelutgavene. Og fortsatt er det flere i vente.
– Bibelen i lommeformat kommer til sommeren og til neste år regner vi også med å utgi en rimelig paperbackutgave, forteller Ingeborg Mongstad‐Kvammen.

Bilder av de nye trendbiblene kan lastes ned HER.