Gå til innhold

5 
I de dager da Herodes var konge i Judea, var det en prest i Abias vaktskift som het Sakarja. Hans kone var også av Arons ætt og het Elisabet.

- Vandring gjennom Bibelen er å fortelle hele Bibelen, tvers i gjennom. Men vi gjør det på en morsom måte, der barna gjør bevegelser som er knagger for hukommelsen, forteller Kirsten Brandt.

Foto: - Vandring gjennom Bibelen er å fortelle hele Bibelen, tvers i gjennom. Men vi gjør det på en morsom måte, der barna gjør bevegelser som er knagger for hukommelsen, forteller Kirsten Brandt.

Bibelkurs for 700 barn i året

20. april 2010. Anne Kristin Aasmundtveit

Sarpsborgkvinne med norgesrekord i barnekurs i Vandring gjennom Bibelen. Ingen over, ingen ved siden. Om du tror Sarpsborg bare har stukket av med seieren i "Det store korslaget", så må du tro om igjen. Sarpsborgkvinnen Kirsten Brandt gjør munnhellet "det gårn'te i Sasjborg" ("men årnær sæ i Fredrikstad") definitivt til skamme. Med kurs for 30 klasser i året 2009 fordelt på 14 skoler, ca 700 elever, så har Kirsten Brandt norgesrekord i barnekurs i Vandring gjennom Bibelen.

- Dette er et samarbeid, sier Kirsten, litt tørr i halsen etter å ha fortalt seg igjennom Det gamle testamentet på to klassetimer.
- Kirkelig Fellesråd i Sarpsborg sponser 15 % av min stilling som menighetspedagog for at jeg skal ha mulighet til å holde kurset for 5. trinn i alle skolene i Sarpsborg. De betaler også arbeidsheftene som barna får.

- Hva er Vandring gjennom Bibelen for barn?

- Det er rett og slett å fortelle hele Bibelen tvers igjennom. Men det er en måte å gjøre det på som er morsom, der barna gjør bevegelser som er knagger for hukommelsen. Høre og gjøre, det er nøkkelen.

Det kan undertegnede bekrefte. Det har vært to sprudlende dobbelttimer i 5. klasse på Hafslund barneskole, full fres med fortelling og humor. Det gjør seg godt når hun forteller om Adam og Eva i Paradiset, og vet du hva? dem var kliss nakne!, fnis-fnis fra jentene på første pultrekke. Og hvem kommer til å glemme bråket da Josva erobret Jeriko? Selv om murene ikke var annet enn en elevstol som Kirsten gikk rundt sju ganger, men som smalt veggimellom da trompetene gjallet og damen sparket til den. Det er ikke akkurat slik man forventer at en seksti år gammel dame skal te seg.

- Ja, det er jo både gøy og slitsomt. Det er fysisk krevende, jeg forventer av meg selv at jeg skal levere ferskvare, at det ikke er noe jeg lirer av meg. Jeg har holdt på i ca åtte år, men jeg tenker at den klassen jeg nå har foran meg må være som ”den første klassen” jeg har.

- Forkynner du i disse timene?

- Nei, dette er et opplegg skreddersydd for RLE-undervisningen, så det er en presentasjon av Bibelen og ingen forkynnelse. Og det trengs ikke heller, bibelfortellingene bærer godt i seg selv. Jeg tror Kirken har mye å lære her. Vi dytter ikke trosutøvelse på elevene, men vi gir dem innholdet, saklig. Det er sterkt nok i seg selv.

Hun mener at Vandring gjennom Bibelen for barn er et godt redskap i kirke-skole-samarbeidet. Elever og lærere gleder seg til fortellingstimene, skolene er positive til undervisningsopplegget, det blir skapt tillit og det åpner dører. Hun kan ikke få fullrost Kirkelig Fellesråd i Sarpsborg som bærer dette prosjektet økonomisk år for år. Gjennom de åtte årene hun har holdt på har de nådd mange tusen elever og gitt dem et innblikk i Bibelen, grunnboka både i Kirken og vår norske kultur.

- Jeg underviser i klasser der halvparten av elevene er muslimer. Det er gjerne gode klasser å fortelle i. De muslimske barna kan historiene fra Det gamle testamentet godt gjennom Koranskolen, de er trygge og stolte og glade over røttene sine. Men de andre norske barna sitter der og kan nesten ikke noe. De mangler identiteten og tryggheten som disse fortellingene gir et folk, det kulturelle felleseie. Det er viktig for vår kultur at barna får fortellingene tilbake.


Kirkelig fellesråd i Sarpsborg støtter bibelundervisningen

«Som daglig leder for Kirkelig Fellesråd i Sarpsborg er jeg godt fornøyd med at vi har anvendt midler vi har til rådighet til skolekursene Vandring gjennom Bibelen for barn.

Gjennom dette har vi oppnådd vårt mål om å holde en god kontakt med skolen og barna, vi formidler bibelfortellinger som er klart innenfor læreplanen for RLE-faget, og har gjennom dette et godt utgangspunkt for kommunikasjon i skole-kirkesamarbeidet.»
Jan-Erik Sundby (kirkeverge og daglig leder for Kirkelig Fellesråd i Sarpsborg)

Kurs for barn og voksne