Gå til innhold

16 For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Margrethe Kvalbein (foto: Hilde Mesics Kleven)

Foto: Margrethe Kvalbein (foto: Hilde Mesics Kleven)

– Kroppen er ikke lenger under mistanke

25. november 2015.

Danser Margrete Kvalbein tar et oppgjør med det blytunge alvoret kirken har hengt på kroppen. – Kirkens klassiske forkynnelse om seksualitet er ubrukelig, sier hun i et intervju med Vårt Land.

Hva sanser vi i kirken? Hvordan opplever vi møtet med rommet, handlingen og fellesskapet? Og hvordan skapes tilhørighet og tro?

Ut fra sine erfaringer fra 20 år som danser i kirken, drøfter Margrete Kvalbein disse spørsmålene i sin ferske bok Henvendt. Overgitt. Kroppen i Guds hus.

– I debatten som nå går om kirkens kulturmelding, snakker mange om at kunsten er noe som kommer utenfra og utfordrer kirken. Da glemmer man at vi er mange kunstnere som på en eller måte allerede er innenfor. For meg som danser og koreograf er det svært spennende å bruke mitt fag i å lage gudstjeneste. På sitt beste er også prester og kantorer scenekunstnere, sier hun.

I arbeidet med boken oppdaget kunstneren motvillig at hun skrev mindre og mindre om kunst. Det hele handlet mer og mer om gudstjeneste.

– Det er i kirkerommet det er aller viktigst å ta kunstnerkompetansen i bruk, sier hun.

Les hele intervjuet hos Vårt Land